Μ’ αεροπλάνα και αεροπλάνα: Πώς ένα λόμπι κουλαντρίζει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Με την ευκαιρία της έκρηξης του ηφαιστείου στην Ισλανδία και τα προβλήματα που δημιούργησε αυτή στις αεροπορικές συγκοινωνίες, δύο σκέψεις:

Η πρώτη, για τη σχέση οικονομίας-φύσης: Τείνουμε να ξεχνάμε το κομβικό ρόλο της φύσης στην ανθρώπινη δραστηριότητα, όσο ζούμε σ’ έναν κόσμο που κατακλύζεται από τα τεχνολογικά μας επιτεύγματα. Έρχεται ένα σπάνιο (αλλά όχι απρόσμενο) φυσικό γεγονός και τινάζει στον αέρα τις σύγχρονες ευρωπαϊκές κοινωνίες. Η «αποϋλοποιημένη» οικονομία δεν την παλεύει χωρίς εμπόριο και μεταφορές. Σε τελική ανάλυση, όλα τα αφηρημένα προϊόντα της χρηματιστηριακής δραστηριότητας επιστρέφουν στην χειροπιαστή μορφή τους, όταν φτάσουμε στο σημείο της κατανάλωσης. Υπ’ αυτή την έννοια, πολύ έξυπνοι αποδεικνύονται οι τραπεζίτες που πλουτίζουν όσο απομακρύνονται από την ύλη, σ’ ό,τι αφορά τα «προϊόντα» τους.

Η δεύτερη, για τη σχέση κεφαλαίου και πολιτικής εξουσίας: Η πολιτική εξουσία, ειδικά η γραφειοκρατική διορισμένη εξουσία των Βρυξελλών, λειτουργεί για λογαριασμό των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων, όσο κι αν υποστηρίζει το αντίθετο. Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), όργανο που ανήκει στον ΟΗΕ, έχει προβλέψει τι πρέπει να γίνει αν υπάρξει ηφαιστειακή απειλή. Τα πράγματα είναι απλά και καθαρά και είναι προφανές ότι το ζήτημα της ασφάλειας των αερομεταφορών είναι σε προτεραιότητα, ορθώς.

Η ένωση των αερομεταφορέων (IATA) και τα μέλη της δεν έχουν την ίδια γνώμη με τον ICAO. Έτσι, ήδη από την Παρασκευή ασκούν πιέσεις στις αρμόδιες υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας της Ευρώπης να άρουν τους περιορισμούς στις πτήσεις. Έτσι ο τύπος γράφει για τα χαμένα 250 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα, για το μέγεθος της ζημιάς στον κλάδο που είναι μεγαλύτερη, λέει, από την αντίστοιχη ζημιά της 11ης Σεπτεμβρίου και μπορεί να φτάσει τα 2 δις δολάρια, για την ανάγκη αποζημίωσης των εταιρειών με δημόσιο χρήμα, ακόμα και για κίνδυνο επιδείνωσης της οικονομίας γενικά από την απαγόρευση. Στο τέλος, η ίδια η IATA εκνευρισμένη εκδίδει μια επιθετική ανακοίνωση για το πολιτικό προσωπικό της ευρωπαϊκής ένωσης και την ανετοιμότητά του ν’ αντιμετωπίσει ένα τέτοιο έκτακτο γεγονός.

Δεν ξέρουμε τι συνέβη από την Πέμπτη μέχρι σήμερα πίσω από τις κλειστές πόρτες της Κομισιόν, πέρα απ’ όσα αναφέρουν οι Financial Times, όμως σήμερα ο επίτροπος μεταφορών υποχρεώθηκε από την ΙΑΤΑ να κάνει δεκάλεπτες δηλώσεις δικαιολογούμενος, ουσιαστικά, για την απαγόρευση των πτήσεων και οι υπουργοί μεταφορών σύρθηκαν σε μια τηλεδιάσκεψη για ν’ αποφασίσουν τι; Την χαλάρωση των προδιαγραφών ασφάλειας στις αερομεταφορές και την οικονομική ενίσχυση των αεροπορικών εταιριών; Γιατί αυτό δήλωσε ο φίλος μας ο Χοακίν νωρίτερα σήμερα. Και οι ειδήσεις αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητα της πίεσης των εταιρειών.

Βιάστηκε να μιλήσει, μάλλον, ο πρόεδρος του συνδικάτου των γάλλων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας:

Τα μέτρα ασφαλείας δεν είναι σε απόλυτη αντιστοιχία με τις οικονομικές και κοινωνικές προσδοκίες, αλλά ελήφθησαν σε ευρωπαϊκή κλίμακα από τις κυβερνήσεις που έχουν μια προσέγγιση, καμιά φορά διαφορετική, σε ό,τι αφορά την ασφάλεια.

Και, φυσικά, η πρόσβαση των εταιρειών και των εκπροσώπων τους στον Τύπο είναι εντυπωσιακή. Διαβάστε οπωσδήποτε αυτό το άρθρο που δημοσιεύτηκε πριν λίγο στους Financial Times και εκφράζει την άποψη των εταιρειών ότι πρέπει να αποφασίζουν μόνες τους αν μπορούν να πετάξουν ή όχι. Ετοιμαστείτε και για τη στιγμή που θα αναθεωρηθεί η ασφάλεια των πτήσεων στην Ευρώπη.

Το ζήτημα με την ηφαιστειακή τέφρα είναι γνωστό από το 1980. Αν οι εταιρείες ήθελαν να μην εμποδίζονται οι εργασίες τους από τις ηφαιστειακές εκρήξεις, θα μπορούσαν να έχουν επενδύσει τα έσοδα μιας βδομάδας στην σχετική έρευνα για να βελτιώσουν τα ραντάρ και τους κινητήρες τους. Έτσι και τα έσοδά τους θα είχαν διασφαλίσει, και το καλό τους όνομα στους χιλιάδες πελάτες τους. Όταν, όμως, το χρήμα κυλά ζεστό (σαν λάβα!), τα αισθητήρια των χαρτογιακάδων των κάθε είδους μεγαλοεταιρειών αμβλύνονται. Και τότε καλούνται να πληρώσουν οι φορολογούμενοι, με την ευγενική διαμεσολάβηση των επαγγελματιών της πολιτικής. Όσο βέβαια τους αφήνουμε εμείς. Ας προσέχαμε.

UPDATE, 21:06: Μόλις εκδόθηκε το δελτίο τύπου του Eurocontrol που επιβεβαιώνει τα παραπάνω. Για να δούμε, όταν οι εταιρείες θα αποφασίζουν μόνες τους για την ασφάλεια των πτήσεων όπως προαναγγέλεται, θα αναλάβουν και το κόστος των ερευνητικών κέντρων που θα τους «πληροφορούν» και θα τους «υποστηρίζουν» ή θα πληρώνει πάλι το δημόσιο χρήμα;

Κι άλλο update, τελευταίο: Η απάντηση στο τελευταίο ερώτημα, από μια συνέντευξη στην Deutsche Welle.

ΥΓ, άσχετο: Αν είναι να μην πάρουμε συντάξεις, γιατί να μην κόψουμε και τις εισφορές; Ας μοιραστούν τα αποθεματικά αναλογικά στους συνταξιούχους, κι ας αυξηθούν οι μισθοί κατά το ποσοστό της υπέρ ΙΚΑ κράτησης. Ας πάψουν να έχουν συνέταιρο τον ΟΑΕΕ οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι μπλοκάκηδες του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα, κι ας καταργηθεί η «ασφαλιστική ενημερότητα». Αν ο ασφαλισμένος δεν έχει τίποτα να περιμένει ούτε σήμερα ούτε ποτέ από το ασφαλιστικό του ταμείο, γιατί να μην αυτοδιαχειριστεί το πρόβλημα του μέλλοντός του;

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s